ניוזלטר מאי 2012

שלום!

ניהול סיכונים הוא הכינוי האקדמי לסוג מסויים של החלטות שכולנו מקבלים כל הזמן. יצאת הבוקר לעבודה בשעה "גבולית"? נתת פידבק חריף לעובד רגיש? בחרת בסיכון גבוה יחסית. קנית כרטיסי טיסה חודשים מראש? סגרת את הכסף בפק"מ? בחרת בסיכון נמוך.

כל פעם שאנחנו עושים פעולה שהתוצאה שלה לא ודאית, אנחנו לוקחים סיכון. וביננו, כמה דברים יש שאנחנו יכולים להיות בטוחים אפילו ב-99% לגביהם?

במציאות השוק הדינמית של ימינו, כאשר ניהול בתנאי אי-ודאות קשים הוא הסטנדרט עבור עסקים רבים, מיומנויות ניהול סיכונים הן חלק הכרחי מסל מיומנויות ניהול אפקטיבי.

גיליון זה מוקדש לניהול סיכונים ומצורף בו משחק מתאים - לבדיקה עצמית, למידה ותרגול.

- ערן גילה


קצרצרים

נוסף לעמוד הכתבות באתר: "טרנד בסין: מועדוני משחקים לשיפור מיומנויות חברתיות" (גלובס)
"בסין צמחה חברה המורכבת מאנשים המתמצאים ברזי האייפד, הגיימינג והרשתות החברתיות, אך נעדרים מיומנויות חברתיות בסיסיות. בניסיון לחוות תקשורת בינאישית אותנטית נוצר במדינה טרנד חדש - מועדונים שבהם יושבים יחד ומשחקים במשחקי קופסה."

מובילה - עכשיו גם בפייסבוק!
נשמח לראותך בין חברינו :-) העמוד פתוח לתגובות ודעות ואנחנו מקוים לקדם בו שיח פורה.


משחק החודש: ללכת עד הסוף!

אדפטציית Print and Play למשחק קוביות של המעצב סיד סאקסון. כל שחקן מנסה להיות הראשון שיסיים 3 מתוך 11 מסלולים. כל הטלת קוביות מגבילה את השחקן ל-3 זוגות של מסלולים - או פחות - שמהם יצטרך לבחור זוג אחד להתקדם בו. אך לא כל המסלולים שווים והשחקנים צריכים לסמוך בעיקר על קבלת ההחלטות שלהם, ולא על המזל, כדי לזכות ביתרון כלשהו...  ל 2-4 שחקנים.

לוח המשחק לא נאה במיוחד. מקרה קלאסי של "אל תסתכל בקנקן". מדובר במשחק חכם ועמוק, מותח מאוד ועם הרבה החלטות קשות ומעניינות.

הכנות

ToTheEnd tn•    להדפיס את לוח המשחק (רצוי במדפסת צבעונית).
•    לאסוף 2-4 שחקנים, לפנות 30-60 דקות.
•    לקחת עט.
•    לאסוף 4 קוביות (אם אין קוביות, אפשר להשתמש בסימולטור, אבל זה פחות כיף).
•    למצוא 3 פיונים קטנים (מומלץ:  זרעי שעועית\ אומים (של ברגים)\ אבני זכוכית קטנות\ וכו').
•   כל שחקן מקבל אחד מ-4 הצבעים של המסלולים. רושמים את השמות של השחקנים בתחילת כל מסלול - בעמודה השמאלית ביותר (כמו בתמונה של המשחק לדוגמה, בהמשך).

מהלך המשחק

משחקים בכיוון השעון. כל שחקן בתורו מבצע את הפעולות הבאות, לפי הסדר:

(1) הטלת קוביות: השחקן מטיל את 4 הקוביות יחד. את התוצאה הוא מחלק לשני צמדים של קוביות. לדוגמה, אם הוא הטיל {1,3,5,6} , הוא יכול לחלק אותן: {1,3}{5,6} או: {1,5}{3,6} או: {1,6}{3,5}.

(2) בחירת מסלול\ים: סכום כל צמד קוביות הוא מספר בין 2-12. מספר זה מציין את המסלול בו השחקן יכול להתקדם. אם סכום כל צמד קוביות שונה, השחקן יתקדם בשני מסלולים. למשל {4,5}{1,2} – השחקן יתקדם במסלולים 9 ו-3. אם הצמדים שווים, השחקן יתקדם שני צעדים במסלול אחד. למשל {1,5}{2,4} – השחקן יתקדם שני צעדים במסלול 6.

(3) קידום פיונים במסלול: לשחקן יש סה"כ 3 פיונים להשתמש בהם בתורו כדי לציין בעזרתם את ההתקדמות שלו. הפיונים מתקדמים על גבי שורת הנקודות הלבנות שבכל מסלול, משמאל לימין. בכל אחד מהמסלולים שנבחרו בשלב הקודם - השחקן מניח את הפיון בנקודה אליה הגיע בתור קודם, ומתקדם צעד אחד עבור כל זוג קוביות שסכומן שווה למספר מסלול.

* פיון שהונח במסלול במהלך תור – אינו יכול לעבור למסלול אחר!
* אם השחקן עדין לא התקדם במסלול הזה מתחילת המשחק, הוא מתחיל בנקודה הלבנה השמאלית ביותר כמובן.

ללכת עד הסוף - דוגמה למשחק בארבעה שחקנים(4) המשך הטלות: השחקן יכול לעצור כאן (עבור לשלב 5) להמשיך להטיל את הקוביות כדי לנסות ולהתקדם הלאה. בכל הטלה נוספת, הוא מטיל שוב את 4 הקוביות ומחלק אותן ל-2 צמדים.

עבור כל אחד מצמדי הקוביות שמציינים מסלול שעליו לשחקן כבר יש פיון, הוא מקדם את הפיון באותו המסלול צעד נוסף.

אם לעומת זאת השחקן יצר צמד המציין מסלול שעליו לשחקן עדין אין פיון, ולשחקן נשאר פיון מחוץ הלוח, הוא חייב להניח את הפיון על המסלול (אם שני הצמדים החדשים מתייחסים למסלולים חדשים, הוא בוחר אחד ומתעלם מהשני).

מרגע ששלושת הפיונים של השחקן על הלוח, השחקן חייב שבכל הטלה נוספת שלו, יהיה לפחות צמד אחד של קוביות שמאפשר לו לקדם את הפיון באחד משלושת המסלולים (מהצמד השני הוא רשאי להתעלם).

פסילה: אם השחקן מטיל את הקוביות ואין לו אפילו צמד אחד שמאפשר לו לקדם פיון או להכניס פיון למסלול חדש - הוא נפסל וחוזר למצב שהיה בתחילת התור, מבלי לרשום התקדמות. הוא מסיר את הפיונים מהלוח והתור עובר מיידית לשחקן הבא בכיוון השעון.

(5) סיום התור ורישום התקדמות: לפני כל הטלת קוביות נוספת, השחקן רשאי לעצור ולהעביר את התור לשחקן הבא. במקרה הזה הוא מסמן בכל אחד מהמסלולים בהם התקדם, "X" במשבצת אליה הגיע (בטור הנושא את השם שלו), ומסיר את הפיונים מהלוח – לשימוש השחקן הבא.
חשוב!
כאשר שחקן מסמן X במשבצת הסיום (הנקודה השחורה, הימנית ביותר בכל מסלול) באחד המסלולים, מסלול זה נסגר מיידית עבור שחקנים אחרים עד סוף המשחק. (בתמונת הדוגמה למעלה, מסלול 10 סגור, אחרי שגילי הגיעה לקו הגמר).

סיום וניצחון

מנצח במשחק השחקן הראשון שמגיע לקו הגמר ב-3 מסלולים.


ניהול הסיכון: הקשר בין חייב, יכול, ורוצה

בכל מצב הכרוך בסיכון, קיימים 3 משתנים אליהם יש להתייחס:

הסיכון שחייבים לקחת (Risk Required) הוא הסיכון המינימלי הנדרש כדי שאפשר יהיה להשיג את התוצאות המבוקשות.

הסיכון שיכולים לקחת (Risk Capacity), הוא "מרווח הביטחון" - הסיכון המקסימלי שמבטיח שבמקרה של כישלון ואי השגת התוצאות הרצויות - הנזק יהיה סביר ונסבל.

הסיכון שרוצים לקחת (Risk Tolerance) הוא נטייה אישיותית. מקובל להבחין בין 3 רמות של "סבילות לסיכון": Risk Averse/Neutral/Loving (יש גם הגדרה מדידה לרמות אלו).

במצב אידיאלי, אנחנו רוצים לקחת את הסיכון שאנחנו חייבים לקחת, ויכולים לקחת סיכון גדול יותר. במציאות, קיימים 3 מצבים בעייתיים עיקריים, שמקורם בפער בין רמות סיכון:

-   פער I: אנחנו חייבים לקחת סיכון גבוה ממה שאנחנו יכולים לקחת.
-   פער II: אנחנו חייבים לקחת סיכון גבוה ממה שאנחנו רוצים לקחת.
-   פער III: אנחנו רוצים לקחת סיכון גבוה ממה שאנחנו יכולים לקחת.

משחק החודש ("ללכת עד הסוף") עוסק בניהול סיכונים. הוא מספק הזדמנויות לבדוק: האם הערכת הסיכון שלנו מציאותית? האם אנחנו מסתכנים יותר מהנדרש? ולא פחות חשוב: האם אנחנו מוכנים להסתכן במידה הנדרשת?...

מי שמוצא את עצמו מפגר מאחור במשחק, מומלץ לו לעשות בדק בית בנושא ניהול סיכונים. אם הסיבה הדומיננטית לפיגור היא פער I, הדבר מעיד בדרך כלל על אסטרטגיה שגויה והבנה לקויה של היחס תועלת\סיכון. אם הסיבה היא פער II או III, הדבר מעיד בדרך כלל על דפוס נוקשה, אשר אינו רואה את הסיכונים בפועל.

חוץ מהקשר "חייב-יכול-רוצה", קיימים היבטי ניהול סיכונים נוספים אליהם אפשר להתייחס במהלך המשחק:

-   "בלבולי מוח": הטיות וטעויות שיפוט בתפיסת הסיכונים\סיכויים.
-   טכניקות קבלת החלטות מושכלות במצבי אי-ודאות.
-   מיפוי ופיזור סיכונים.
-   ועוד...

במובילה אנחנו עוסקים בתחום ניהול הסיכונים באשכול סדנאות קבלת החלטות. נוכל להציע לך סדנה הכוללת התייחסות לכל הנושאים שציינו כאן ונושאים נוספים לפי הצורך. מעניין אותך? רוצה לשמוע עוד? ליצירת קשר

כן ! גם אני רוצה לקבל חינם ניוזלטר
עם משחקים מדליקים לצוות ב-5 דקות הכנה