ניוזלטר #1 (אתר ישן)

 

עלון מקוון - גיליון ספטמבר 2010

שנה טובה לכל לקוחותינו, ידידינו ושותפינו!


אומנות ההליכה על חבל דק (בלי לזוז מהכיסא)
המלחמה הקרה הביאה את המושג "Brinkmanship" לעולם. המשמעות: לדחוף את עצמך אל גבול הסכנה – כדי לזכות בתוצאה הטובה לך. משחקי שולחן מאפשרים לתרגל הליכת שיווי-משקל על החבל הדק, ולקבל פידבק מיידי על יכולתנו להעריך סיכונים וסיכויים ולאזן בינהם..

לא צריך לחזור לימי העימות בין בריה"מ לארה"ב כדי למצוא דוגמאות לנטילת סיכון מסוג של "ללכת עד הסוף". השקעה בסטארט-אפ צעיר; מתן הצעת מחיר אופטימית לטובתך; איום בפיצוץ משא ומתן; התפטרות בחיפוש אחר מקום עבודה חדש; ואפילו סטייה לקיצור דרך בטרק או אכילת דג פוּגוּ ביפן הן התנהגויות שגרתיות יותר הכרוכות בסיכון גבוה.

כל משחק שולחן כולל מידה מסויימת של Brinkmanship, מתוך 4 צורות עיקריות:
(1) התגרות במזל - סיכון גבוה בהסתמכות על שליפת קלפים, הטלת קוביות וכו' – לעצמך או יריביך.
(2) התגרות ביריבים - מהלכים המאיימים על היריבים באופן שעלול לגרום לתגובת נגד לא רצויה.
(3) התגרות בשותפים - סיכון יחסי שותפות שבנית - במקרה שיש שיתוף פעולה במשחק.
(4) התגרות בעצמך - בחירת קו משחק גבולי מבחינת יכולותיך ומשאביך.

שש-בש ופוקר למשל, כוללים בעיקר התגרות במזל וביריב. בשש-בש שחקן יכול להשאיר אבנים בודדות ופגיעות ללכידה, או להביא עצמו למצב שלא קיימת תוצאת קוביות שתאפשר לו לנוע – התגרות במזל. התגרות ביריב כוללת בעיקר מיקום אבנים המאיימות ללכוד את האבנים שלו. בפוקר לעומת זאת ההתגרות ביריבים נעשית דרך התנהגות סימבולית: המנעות מפרישה, והגדלת סכום ההימור.

בשחמט, משחק חשיבה "נטו", אין התגרות במזל במובן ההסתברותי, אולם קיימת סבירות גבוהה שיריבך לא יחשוף את הסיבה למהלכיך (מזל?). ההתגרות ביריב היא מעודנת ומתוחכמת – דווקא מפני שכל מהלך הוא חלק מאיום ישיר על היריב. אולם בשל מורכבות המשחק, ההתגרות המרכזית היא התגרות בעצמך: האם אתה מספיק טוב כדי לשחק לפי הקו שבחרת בו? האם ראית מספיק מהלכים קדימה ושקלת מספיק תוצאות אפשריות?

משחקי לוח מודרניים מפתחים את אפשרויות ההליכה-על-חבל מעבר לכך, ולעיתים קרובות משחק יחיד כולל את ארבעת הסוגים המוזכרים!

במשחק Carcassonne, לדוגמה, השחקנים מתחרים בבניית מבצרים, סלילת כבישים, והשתלטות על מרחבי מרעה. למשחק אין לוח – השחקנים מצרפים כרטיסים עם חלקי מפה זה לזה ובכך בונים את הלוח במשך המשחק. וכך נראית ההליכה-על-חבל-דק במשחק:

  • (1) התגרות במזל - האם תקבל מהקופה כרטיסים עם חלקי הערים\כבישים הדרושים להשלמת מפעלי הבניה שלך, כפי שרצית שיראו?
  • (2) התגרות ביריבים - האם תגרום לתגובת נגד של היריב, בנוכחות שלך סמוך מדי ל"פרוייקט" שלו? מה לגבי האפשרות שיריב יחליט להתערב בפרוייקט שלך שנראה מצליח יתר על מידה, כדי למנוע ממך יתרון תחרותי?
  • (3) התגרות בשותפים - במידה ויצרת שיתוף פעולה עם מישהו מהשחקנים האחרים תוך כדי המשחק (אסטרטגיה ראויה), האם המהלכים שלך תואמים את הציפיות הגלויות והסמויות?
  • (4) התגרות בעצמך - במקרה שמשהו משתבש בתוכנית, האם תוכל לשחק טוב מספיק כדי להתמודד עם התוצאות? האם יש לך מספיק משאבים? מספיק הזדמנויות שנשארו פתוחות? האם הפיונים שלך זמינים לצורך תנועה או שאולי הם מרותקים לפרוייקטים שטרם נשלמו?

 

משחק אסטרטגיה
בכל חודש אלמד כאן משחק שאפשר לשחק עם עזרים שיש לכם בבית (ולפעמים בתיק). משחקים שמתאימים לערב חברתי, פתיחת ישיבת צוות, כשממתינים לאוכל במסעדה ועוד.

משחקי החודש: מה שאפשר עם עט ונייר
שני משחקים שצריך רק נייר ועט כדי לשחק בהם. משחקים אידאליים לטיסות, מסעדות ובעצם כמעט לכל מקום! Doublets הוא משחק-חידה בו צריך להפוך מילה אחת לאחרת בסדרה של שינויי אותיות. HipBone הוא משחק מרתק שיוצרים בו רשת של משמעויות ומקבלים נקודות על חיבור בין רעיונות. ולכל אחד מהם יש בדיוק 3 חוקים שאפשר ללמוד ב-30 שניות.

Doublets

את Doublets המציא צ'רלס לודוויג דודג'סון, המוכר יותר בשם העט לואיס קרול (מחבר עליסה בארץ הפלאות, מבעד למראה ועוד). דודג'סון היה מתמטיקאי בהשכלתו והמציא כמה משחקים ושעשועי היגיון.

חוקים:
(1) המטרה: להפוך את מילה א' למילה ב' במינימום מהלכים (המילים צריכות להיות בעלות מספר זהה של אותיות, למשל : "קוף" ו"אדם").
(2) כל מהלך כולל שינוי של אות אחת כשתוצאה היא מילה חוקית בעברית.
(3) מילה אינה יכולה לכלול אותיות בכל"מ (בבית, לבית וכו').

משחק לדוגמא:
אז איך אפשר לפתח אדם מהקוף ? קוף -> קום -> קדם -> אדם (3 מהלכים)
זה קל. אבל מה קורה למשל כשאנחנו רוצים להפוך כשלון להצלחה ? לשדרג מחסן לטירה? אז פשוט בחרו זוג מילים (כאלה שיש בינהן קשר, זה יותר משעשע!) באותו האורך וחפשו דרך מאחת לשניה. אם אתם רוצים לנסות כוחכם גם באנגלית, אתם מוזמנים להציץ ברשימה של מעברי מילים שקרול פרסם בשעתו ב-Vanity Fair.

HipBone

ב-HipBone שיחקתי עם תרמילאים מלאומים שונים, בטיולי בעולם. הוא משחק היכרות מעולה ומוביל לשיחות מעניינות. את המשחק המציא צ'רלס קמרון, והוא פרשנות שלו למשחק העתידני העומד במרכז הספר Magister Ludi של הרמן הסה, זוכה פרס נובל לספרות. אני לא יודע עד כמה HipBone קולע לכוונתו של הסה, אבל הוא משחק מעניין בזכות עצמו.

את המשחק משחקים על הלוח המצוייר בדוגמה למטה. למרות ריבוי הקוים והעיגולים, קל מאוד לזכור איך לצייר את הלוח: מציירים 9 עיגולים (3x3), מוסיפים את העיגול העשירי (מספר 9 בציור), ואחרי כן מחברים את הקוים בינהם.

חוקים:
(1) המטרה: לזכות בנקודות על ידי מציאת קשר בין רעיונות ועובדות.
(2) כל שחקן בתורו מוסיף פרט (למשל ציטוט כלשהו, שם של שחקנית, בעל-חיים, עיר, ארץ, אסכולה בפילוסופיה, צליל, צבע, אומן, להקה... כל דבר) לאחד העיגולים הפנויים בלוח.
(3) מהתור השלישי ואילך, על כל קשר בין שהשחקן מוצא בין הפרט שהוא הוסיף לבין פרטים אחרים המחוברים אליו בקו, הוא מקבל נקודה. כמובן שהוא צריך להסביר את הקשר לשחקן השני ולקבל את הסכמתו (נדרשת הגינות משני הצדדים!).

HipBone WaterBird


משחק לדוגמא, בין אסתר לבני:
- אסתר הוסיפה בעיגול 1 "The Beatles".
- בני הוסיף בעיגול 10 "תפוח אדמה".
- אסתר הוסיפה את "הרוקי מורקמי" בעיגול 2, וטוענת שיש קשר לעיגול 1: הספר "יער נרווגי" של מורקמי קרוי על שם שיר של הביטלס, באותו שם. (אסתר: 1 נק')
- בני הוסיף "וודקה" בעיגול 6. קשר לעיגול 10: וודקה מאולתרת מזקקים מקליפות תפו"א. (בני: 1 נק').
- אסתר הוסיפה "דיכאון" בעיגול 4. קשר לעיגול 6 ו-2: אנשים בדיכאון שותים ודקה ומשקאות אחרים; "יער נורווגי" של מורקמי עוסק בין השאר בדיכאון. (א': 3).
- בני הוסיף "דרום אמריקה" בעיגול 7. קשר לעיגול 10: מולדת תפו"א בדרום אמריקה ומשם הופצו לעולם. (ב': 2)
- אסתר הוסיפה את "צ'ה גווארה" לעיגול 5. הקשר לעיגול 7 (דרום אמריקה) ברור, נכון? (א': 4)
- בני הוסיף את "אירלנד" לעיגול 3. אסתר מופתעת! מה קשור? בני טוען שצ'ה גווארה, בדומה לרוב חברי הביטלס, היה ממוצא אירי! אסתר מפקפקת אבל בני נשבע ומבטיח לה גלידה אם הוא משקר. אסתר מקבלת. (ב': 4).
וכך הלאה. אתגר: האם תוכלו למצוא שיבוצים הולמים לעיגולים שנותרו ריקים?...

כן ! גם אני רוצה לקבל חינם ניוזלטר
עם משחקים מדליקים לצוות ב-5 דקות הכנה