ניוזלטר #3 (אתר ישן)

עלון מקוון - גיליון דצמבר 2010
שלום!
גיליון אחרון לשנת 2010 - נאחל שהשנה האזרחית החדשה תהה ברוכה ומלאת הצלחות!

מה חדש אצלנו: אנו עובדים במרץ על פיתוח סדנאות לימודיות בתחומים שונים, בלמידה התנסותית דרך המשחקים. הנושאים מגיעים מלקוחות שלנו. אתם זקוקים לסדנה מקורית בנושא ספציפי? מעוניינים להינות מפיילוט במחיר סימלי? זה הזמן להרים אלינו טלפון!

- ערן גילה

אוצר מילים של משחקים: מעבר למונופול ושחמט
כשאני מספר לאנשים שטרם נחשפו למשחקים שלנו על משחק כלשהו, אני נתקל לעיתים בתגובות בסגנון "זה כמו שחמט, רק יותר פשוט" או "זה כמו מונופול, רק עם כבשים במקום מלונות". אז זהו, שלא.

בגיליון אוקטובר כתבתי על משחקים שבונים בהם מגדלים. הצגתי שלושה משחקים שבונים בהם מגדל - שלושתם משחקי בניה ושיווי-משקל. אך באוסף שלנו יש גם משחקי חשיבה "טהורים" שבונים בהם מגדלים. בניית המגדל בהם שונה לחלוטין מבמשחקי שיווי המשקל. עצם העובדה שבשני משחקים בונים מגדל, אינה מלמדת על דימיון כלשהו בין המשחקים.

ככל שאדם מכיר יותר משחקים, כך גדלה יכולתו לראות את ההבדלים בין המשחקים, ולזהות את הנקודות המרכזיות שמהן נוצרת "חווית המשתמש" הייחודית של כל משחק. מין אוצר-מילים של משחקים. אוצר מילים גדול מאפשר לנו להסביר ולהבין בצורה מדוייקת יותר.

זה התיאור שמופיע על אחורי קופסת המשחק Chinatown (בתמונה):

"הלוח מייצג את צ'יינהטאון בניו-יורק של שנות ה-60'. הוא מחולק ל-6 רובעים המכילים בניינים הממוספרים מ-1 עד 85. המשחק נפרש על פני 6 סיבובים. בכל סיבוב, השחקנים מקבלים הכנסות מהעסקים שהם הצליחו להקים. כדי ליצור את ההכנסה המקסימלית, חנויות מאותו הסוג צריכות להבנות במשבצות צמודות. בתחילת כל סיבוב, השחקנים שולפים כרטיסי בניינים וכרטיסי חנויות חדשים. הם מוכרחים לנצל את יכולות המשא ומתן שלהם כדי להשיג בניינים סמוכים ולהקים עסקים. זה לא תמיד כל כך קל... במשחק זה שבו הכל פתוח למשא ומתן, שולטים רק החוקים הקשוחים של השוק". [תרגום שלי].

Chinatown: The art of trading (1999) דומה למונופול, לא? משא ומתן כדי לקנות רחובות ולהשתלט על ערים. רק שכאן יש בניינים במקום רחובות, ועסקים במקום בתי מלון. לא? - מסתבר שלא. הדימיון בין המשחקים נגמר בסיפור המסגרת.

מונופול הוא משחק מסלול חד-כיווני. צ'יינהטאון הוא משחק אסטרטגי במרחב. במונופול השחקן מתקדם לפי הטלת קוביות שרירותית. בצ'יינהטאון הוא פועל בכמה מקומות בו זמנית על פי בחירתו. במונופול רק שחקן אחד מקיים מו"מ מול אחרים בכל פעם. בצ'יינהטאון כולם במו"מ בו זמנית. במונופול אפשר לסחור בכסף ורחובות. בצ'יינהטאון אפשר לסחור בכסף, בניינים, עסקים קיימים ועסקים פוטנציאליים. מונופול נגרר ונמשך עד שכל השחקנים נושרים ונשאר שחקן בודד עם כסף. צ'יינהטאון מסתיים אחרי 6 סיבובים, כל אחד מהם מותח מקודמו, וכל השחקנים נשארים במשחק עד סופו.

אפשר להמשיך ולמצוא הבדלים נוספים. הפואנטה היא שלמרות כמה קווי מתאר דומים - שני המשחקים מתנהלים באופן שונה מהותית. ובסיכום ההבדלים, מונופול הוא משחק לעוס, איטי ומעיק, בעוד שצ'יינהטאון הוא משחק עסיסי, אינטנסיבי ומבריק.

אם מעניין אתכם לשחק בצ'יינהטאון ובמשחקי משא ומתן מצויינים אחרים, ולשפר דרך כך את כישורי השכנוע וסגירת העסקאות שלכם - בררו איתנו על סדנת המשא ומתן שלנו!


בכל חודש אלמד כאן משחק שאפשר לשחק עם עזרים שיש לכם בבית (ולפעמים בתיק). משחקים שמתאימים לערב חברתי, פתיחת ישיבת צוות, כשממתינים לאוכל במסעדה ועוד.

משחק החודש: סלבריטי
משחק מסיבות קלאסי ומצחיק עד דמעות. זוגות של שחקנים מתחרים בינהם מי יצליח לזהות כמה שיותר ידוענים בדקה, על ידי רמזים ההולכים ומתקצרים ממשפטים מלאים למילים בודדות, וממילים לצלילים ופנטומימה.

משחקי מסיבות נחשבים בני-כלאיים בעולם משחקי השולחן, היות ושולחן לא תמיד נחוץ בהם. אבל זה לא צריך למנוע מאיתנו להינות מהם! אחד משחקי המסיבה המצחיקים והמוצלחים ביותר שאני מכיר הוא סלבריטי. זהו משחק חברה עממי, שזכה למהדורה מסחרית (בשם !Time’s Up) – תופעה המאפיינת משחקי מסיבות. במקרה הזה, הגרסה החינמית דווקא טובה יותר מהמסחרית, כי רשימת הידוענים בה תמיד מעודכנת, רלוונטית ו"נשכנית" יותר.

הכנה
כל שחקן רושם 5 שמות של מפורסמים על 5 פתקים (שם אחד על כל פתק), מקפל אותו ושם בקערה משותפת. אלו יכולות להיות דמויות היסטוריות, דמויות מתרבות פופולרית (קומיקס, סרטים...), הסלב הטרי ביותר במדורי הרכילות ועוד. העיקר שיהיו מוכרות.

מהלך וחוקים – סיבוב ראשון
(1) השחקנים מתחלקים לזוגות. כל זוג בתורו לוקח את הקערה. אחד מבני הזוג לוקח פתק, וצריך לגרום לשני לנחש מה השם שכתוב בפתק. מותר לו לתת כל רמז שהוא רוצה, ללא הגבלה, אך אסור לו לנקוב בשם הסלבריטי או לתת רמז שיש בו איזכור ישיר לשם שלו. אם בן הזוג נתקע ולא מצליח לנחש, אפשר לעבור לפתק הבא.
(2) כל פתק שבן הזוג הצליח לנחש, הזוג שומר אצלו כנקודה.
(3) אחרי 30 שניות, בני הזוג מחליפים תפקידים, למשך 30 שניות נוספות.
(4) בתום הדקה, הקערה עוברת עם הפתקים שנשארו בה לזוג הבא. וכך הלאה.

כשנגמרים הפתקים בקערה, רושמים ניקוד: כל זוג מקבל נקודה עבור כל פתק שברשותו.
מחזירים את כל הפתקים לקערה כהכנה לסיבוב השני.

סיבוב שני
סיבוב זה מתנהל כמו הסיבוב הראשון, אלא שהפעם מותר לתת כרמז מילה אחת בלבד! אפשר בנוסף לרמוז בפנטומימה ובצלילים.

סיבוב שלישי
כנ"ל, אלא שהפעם הרמזים ניתנים בפנטומימה וצלילים בלבד! ללא מילים.

וריאציות:
אפשר לשחק עם שמות של סרטים, ספרים ושירים במקום שמות של סלבריטיז.

תהנו!

כן ! גם אני רוצה לקבל חינם ניוזלטר
עם משחקים מדליקים לצוות ב-5 דקות הכנה