Categories
ניוזלטרים

ניוזלטר #7

משחק החודש || אלף קלפים לבנים ריקים \ Dvorak

המשחק אלף קלפים לבנים ריקים הוא 'סט רופף של הנחיות לכאוס כללי'. משחק יצירתי וחסר גבולות כמעט, שבו השחקנים יוצרים בעצמם את הקלפים – תוך כדי המשחק. המטרה הרשמית היא לזכות בכמה שיותר נקודות, אבל כנראה שהמנצח האמיתי הוא מי שצוחק הכי הרבה. Dvorak הוא משחק דומה אבל קצת יותר מאורגן ומנומס.

1000 קלפים לבנים ריקים (One Thousand Blank White Cards, או בקיצור 1kBWC) הוא משחק קלפים. זה אחד הדברים היחידים שאפשר לומר עליו בוודאות. השחקנים מציירים בעצמם את הקלפים, הקלפים משנים בהדרגה את חוקי המשחק, ולכן קשה לומר משהו מדוייק יותר מזה.

קופת הקלפים כוללת גם קלפים שצוירו כבר וגם קלפים ריקים. שחקן ששולף קלף ריק, יכול לצייר עליו ולהתאים אותו לקלפים אחרים שכבר שוחקו. כלומר, אם שחקן שיחק את הקלף "מפלצת הספגטי", שכתוב שהוא "שווה 500 נקודות לשחקן שהקלף אצלו על השולחן", שחקן אחר יכול לצייר קלף של "מסעדה איטלקית גרועה" שקובע ש"כל הקלפים הפתוחים של מאכלים איטלקיים נזרקים מיד לערימת הזבל". בלאגן!…

במבט ראשון המשחק הוא יותר פעילות חברתית מאשר משחק במובן המסורתי של המילה. במבט שני המשחק הזה הוא הרבה יותר "משחק" במובן הפילוסופי של המילה. יש בו חופש ופריצת-גבולות מרעננת בתוך עולם של גבולות ברורים המאפיינים את רוב משחקי הלוח.

Dvorak

מי שמעוניין במשחק קצת יותר קוהרנטי, ימצא את מבוקשו ב-Dvorak, שמתנהל באופן דומה מאוד ל-1kBWC, אבל עם 2 שינויים עיקריים: 1) כל הקלפים חייבים להיות בנושא מסויים שהקבוצה בוחרת; 2) כל קלף חדש ששחקן יצר, חייב לקבל את אישור הקבוצה לפני שמשלבים אותו במשחק. לכל שחקן זכות וטו.

שינויים אלה גורמים ליצירת חפיסות קלפים מעניינות ומאוזנות יחסית, שאין בהן קלפים מסוג "מי שיש לו את הקלף הזה מנצח" ומצד שני יש הרבה אינטראקציה והשפעות הדדיות בין קלפים.

מה עוד אפשר לעשות עם Dvorak? – המשחק מספק בסיס לפיתוח משחקי קלפים בנושא מוגדר, או במילים אחרות: אפשר להשתמש בו לפיתוח משחקים להדרכה\הוראה; ליצירת משחק עבור אירוע מסויים, קבוצה מסויימת וכו'.

***

בשני המשחקים מקובל שבסיום משחק, השחקנים בוחרים את הקלפים שהם הכי אהבו וקלפים אלו נשמרים כבסיס למשחק הבא. דרך מצויינת ליצור מסורת קבוצתית ו"שפה משותפת". אפשרות מעניינת ומשעשעת נוספת היא להעביר חפיסות בין קבוצות.

הכנו עבורך קובץ עם החוקים לשני המשחקים, וקובץ עם תבנית קלפים ריקים להדפסה. אם טרם שיחקת במשחק בסגנון הזה (שבו לכל קלף יש השפעה אחרת על המשחק), מומלץ בחום לעשות משחק ניסיון עם קהל ידידותי לפני שימוש בו בפעילות.

ארון המשחקים || קומבינציות מנצחות (לא של סושי)

משחק הקלפים סן-חואן, שבו כל שחקן מנסה לבנות עיר למופת, דומה לגיוס וניהול צוות מנצח – שיש בו כישרונות שונים ומשלימים. במשחק קלפי מבנים עירוניים, כשכל מבנה מעניק לשחקן פריבילגיה בביצוע פעולה מסויימת. כשהקומבינציה הנכונה של מבנים "מנגנת", נוצר אפקט דומינו חיובי – והנקודות זורמות.

הרכיב העיקרי במשחק המאוד-חכם-ומאוד-מרוכז הזה הוא קלפים של בניינים ומפעלים. השחקנים יכולים לבצע ארבע פעולות בעיר שלהם: 1. בניית בניינים (=קלפים) בעיר; 2. ייצור סחורה במפעלים שבעיר; 3. מכירת סחורות תמורת קלפים נוספים; 4. או לקיחת קלפים מהקופה.

כל מבנה שהשחקן בנה בעיר שלו, שווה נקודות בסוף המשחק, אבל מעניק לשחקן גם פריבילגיה או "בונוס" כלשהו המשפיע במהלך המשחק או בסופו. למשל, הקלף Smithy מקנה לשחקן הנחה קבועה של 1 בכל פעם שהוא בונה מפעל בעיר שלו. הקלף City Hall מקנה נקודה נוספת עבור כל בניין (לא מפעל) שיש לו בעיר. הקלף Aqueduct מאפשר לו לייצר יחידת סחורה נוספת בכל פעם שהוא מייצר במפעל. וכו'.

הדרך לקומבינציה מנצחת עוברת בהבנת האינטראקציה בין הקלפים שביד. קלף שנראה מאוד "חזק" יכול להיות חסר תועלת ללא קלפים התומכים ביכולת המיוחדת שלו. אבל גם קומבינציה חזקה של קלפים דורשת מהשחקן לדעת להפעיל אותה כדי למצות את היתרון היחסי שלה.

המשחק מאפשר לכוון זרקור אל נושא המגוון (Diversity) בצוות – ודרכו לעסוק בסוגיות של שילוב-כוחות, חלוקת תפקידים, סדרי עבודה ועוד. סן-חואן ומשחקים אחרים משמשים ללמידה התנסותית בסדנאות פיתוח צוות ומנהלים של מובילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *