Categories
ניוזלטר #1 ניוזלטרים

אומנות ההליכה על חבל דק

אומנות ההליכה על חבל דק (בלי לזוז מהכיסא)

המלחמה הקרה הביאה את המושג "Brinkmanship" לעולם. המשמעות: לדחוף את עצמך אל גבול הסכנה – כדי לזכות בתוצאה הטובה לך. משחקי שולחן מאפשרים לתרגל הליכת שיווי-משקל על החבל הדק, ולקבל פידבק מיידי על יכולתנו להעריך סיכונים וסיכויים ולאזן בינהם…

לא צריך לחזור לימי העימות בין בריה"מ לארה"ב כדי למצוא דוגמאות לנטילת סיכון מסוג של "ללכת עד הסוף". השקעה בסטארט-אפ צעיר; מתן הצעת מחיר אופטימית לטובתך; איום בפיצוץ משא ומתן; התפטרות בחיפוש אחר מקום עבודה חדש; ואפילו סטייה לקיצור דרך בטרק או אכילת דג פוּגוּ ביפן הן התנהגויות שגרתיות יותר הכרוכות בסיכון גבוה.

כל משחק שולחן כולל מידה מסויימת של Brinkmanship, מתוך 4 צורות עיקריות:
(1) התגרות במזל – סיכון גבוה בהסתמכות על שליפת קלפים, הטלת קוביות וכו' – לעצמך או יריביך.
(2) התגרות ביריבים – מהלכים המאיימים על היריבים באופן שעלול לגרום לתגובת נגד לא רצויה.
(3) התגרות בשותפים – סיכון יחסי שותפות שבנית – במקרה שיש שיתוף פעולה במשחק.
(4) התגרות בעצמך – בחירת קו משחק גבולי מבחינת יכולותיך ומשאביך.

שש-בש ופוקר למשל, כוללים בעיקר התגרות במזל וביריב. בשש-בש שחקן יכול להשאיר אבנים בודדות ופגיעות ללכידה, או להביא עצמו למצב שלא קיימת תוצאת קוביות שתאפשר לו לנוע – התגרות במזל. התגרות ביריב כוללת בעיקר מיקום אבנים המאיימות ללכוד את האבנים שלו. בפוקר לעומת זאת ההתגרות ביריבים נעשית דרך התנהגות סימבולית: המנעות מפרישה, והגדלת סכום ההימור.

בשחמט, משחק חשיבה "נטו", אין התגרות במזל במובן ההסתברותי, אולם קיימת סבירות גבוהה שיריבך לא יחשוף את הסיבה למהלכיך (מזל?). ההתגרות ביריב היא מעודנת ומתוחכמת – דווקא מפני שכל מהלך הוא חלק מאיום ישיר על היריב. אולם בשל מורכבות המשחק, ההתגרות המרכזית היא התגרות בעצמך: האם אתה מספיק טוב כדי לשחק לפי הקו שבחרת בו? האם ראית מספיק מהלכים קדימה ושקלת מספיק תוצאות אפשריות?

משחקי לוח מודרניים מפתחים את אפשרויות ההליכה-על-חבל מעבר לכך, ולעיתים קרובות משחק יחיד כולל את ארבעת הסוגים המוזכרים!

במשחק Carcassonne, לדוגמה, השחקנים מתחרים בבניית מבצרים, סלילת כבישים, והשתלטות על מרחבי מרעה. למשחק אין לוח – השחקנים מצרפים כרטיסים עם חלקי מפה זה לזה ובכך בונים את הלוח במשך המשחק. וכך נראית ההליכה-על-חבל-דק במשחק:

(1) התגרות במזל – האם תקבל מהקופה כרטיסים עם חלקי הערים\כבישים הדרושים להשלמת מפעלי הבניה שלך, כפי שרצית שיראו?
(2) התגרות ביריבים – האם תגרום לתגובת נגד של היריב, בנוכחות שלך סמוך מדי ל"פרוייקט" שלו? מה לגבי האפשרות שיריב יחליט להתערב בפרוייקט שלך שנראה מצליח יתר על מידה, כדי למנוע ממך יתרון תחרותי?
(3) התגרות בשותפים – במידה ויצרת שיתוף פעולה עם מישהו מהשחקנים האחרים תוך כדי המשחק (אסטרטגיה ראויה), האם המהלכים שלך תואמים את הציפיות הגלויות והסמויות?
(4) התגרות בעצמך – במקרה שמשהו משתבש בתוכנית, האם תוכל לשחק טוב מספיק כדי להתמודד עם התוצאות? האם יש לך מספיק משאבים? מספיק הזדמנויות שנשארו פתוחות? האם הפיונים שלך זמינים לצורך תנועה או שאולי הם מרותקים לפרוייקטים שטרם נשלמו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *